Slik lager du et sunt kosthold til deg og din familie

kosthold Apr 20, 2017

Hva er det som avgjør at mat er sunn eller ikke? Har du virkelig tenkt over det noen gang?

Når kjøtt fra svin blir flyttet fra en liste over hvitt kjøtt, til en liste over rødt kjøtt, gjør det at kjøttet blir usunt? Er det noe som blir vedtatt eller bestemt av noen?

Eller er det slik at det er hva maten inneholder og den virkningen den har på kroppen som bestemmer hva som er sunt?

Sunn mat vil gi deg næring, energi og byggeklosser til reparasjon og vedlikehold av kroppen. Det vil gjøre deg frisk og opplagt og du vil se yngre ut.

Usunn mat tilfører kroppen stoffer, som den oppfatter som søppel, og ikke kan gjøre bruk av. Til den prosessen vil den forbruke ressurser i stedet for å få tilført. Dette gjør deg overvektig, syk og gammel før tiden.

Hva som gjør maten sunn:

  • Høyt innehold av vitaminer og mineraler
  • Inneholder antioksidanter og andre plantestoffer
  • Et balansert forhold mellom karbohydrat, fett og proteiner
  • Variasjon av mange typer næringsstoffer
  • At den er så lik sin naturlige form som mulig

Hva som ikke gjør maten sunn:

  • For mye sukker og raske karbohydrater
  • Kunstig søtning som aspertam eller splendida
  • Rester av sprøytemiddel eller andre gifter fra for eksempel fòr eller medisiner i dyr
  • Kunstig tilsettning som for eksempel konserveringsmiddel, matsminke og kunstig smak
  • For mye vanlig bordsalt
  • Tilsetning av kjemikalier, tilberedning ved for høye temperaturer eller andre prosesser som endrer strukturen fra det naturlige

Hvordan får du et sunt kosthold?

  • Bytt ut sukker med naturlig søtning som honning og kokosblomstsukker.
  • Bytt ut raffinert hvetemel med spelt, helkorn, nøtter og frø. Spis mindre brødmat og spis brødmat av god kvalitet. Brød fra din lokale baker som har fått stått og hevet som de skal, og ikke er fylt med salt og ekstra gluten, er ofte bedre en de billige du får på butikken. Spelt og surdeigsbrød gir lettere opptakelig næring, og mindre fordøyelseproblem.
  • Lag mat fra bunnen og bruk naturlige råvarer som kroppen kjenner igjen. Kjøp kortreist mat fra lokale leverandører og økologisk fra butikken når du kan.
  • Spis naturlig fett og kutt ut lettprodukt.
  • Kutt ut lettbrus og andre produkt med kunstig søtning. Drikk rikelig med vann utenom måltidene. Drikk i snitt 1 dl vann pr. halvtime.
  • Spis mer grønnsaker av alle slag. Prøv nye oppskrifter på wook, salat og gratenger.
  • Spis en del frukt, mest av de som har lite fruktsukker. Husk å altid vaske frukt godt før du spiser den.
  • Spis mer bær både ferske og frossne. Lag smoothie eller spis dem på yoghurt, havregrøt og lignende.
  • Spis urter som oregano, basilikum, dill og persille som har medisinsk virkning. Sterke krydder som chili og pepper, kan ha virkning på forbrenningen din, og ingefær og gurkemeie, har betennelsesdempende virkning.
  • Spis fermenter eller syrnet mat som kefir eller fermenterte grønnsaker.
  • Planlegg måltidene etter timeplanen. Gjør forberedelser på forhånd når tiden er knapp, og lag hovedmåltidet på et tidspunkt du har bedre tid. Involver alle i matlagingen og spis sammen. Gjør måltidet til en stund der familien veksler erfaringer fra dagen, og planlegger neste dag. Lag meny sammen, og planlegg for flere dager fremover, slik at du vet hva du må ta ut av fryseren, handle eller forberede på forhånd.
  • Ha en dag i uken feks. lørdag som det er lov å kose seg litt ekstra. Finn andre sunne ting du kan kose deg med resten av uken, som mørk sjokolade, nøtter, youghurt, frukt og bær.