Min livsstilsplan

livsstil Apr 30, 2019
 

 

Kjenner du også på at det av og til blir litt for mye av de tingene du «må» gjøre og for liten tid til å være impulsiv eller gjøre ting bare fordi du har lyst?

Slik har det vært for meg en liten stund og jeg har bestemt meg for å gjøre noe med det.

Jeg bruker et verktøy, som jeg har laget, som heter Livsstilsplanlegger, hvor jeg planlegger 90 dager fremover i gangen. Jeg bruker den også til å følge med på om jeg går i riktig retning eller trenger å korrigere litt. Nå følte jeg plutselig at det var på tide og stoppe opp og sjekke om jeg var på riktig vei.

I Livsstilsplanleggeren legger jeg alle avtaler, todo lister, ideer og prosjekt slik at jeg kan få oversikt over dem og får dem ferdig i forhold til hva jeg prioriterer som viktigst.

Min største utfordring er at jeg elsker nye ting og snubler hele tiden over ting jeg synes er spennende, og prøver å gjøre alt på en gang.

Jeg laget min egen planlegger fordi jeg har prøvd mange andre, og de fungerer ikke mer en en uke eller to. Jeg tilfører nye ting hele tiden og skifter mening om hva som er viktigst og kan ikke følge en plan som er detaljert planlagt for flere uker fremover.

Jeg har visjoner og mål som er langsiktig, men gjøremål og prosjekt organiserer jeg i lister, som jeg prioriterer fra, bare noen dager eller en uke frem i tid. Jeg er ikke kjempestrengt om jeg ikke har fått gjort det jeg skulle en dag. Da flytter jeg det bare til en annen dag. På denne måten beholder jeg en del av impulsiviteten og kreativiteten i planleggingen.

Jeg evaluerer ofte om jeg er på riktig vei eller har blitt revet med av det som skjer rundt meg i stedet for å velge bevisst. Siden jeg har hatt et par møter med den berømte veggen tidligere, har jeg lært meg hvor viktig det er å ta signalene om hvor jeg er på vei.

Et av tegnene som jeg alltid tar alvorlig, er når jeg ikke lenger har lyst til å gjøre de tingene som   jeg likte før. Når dagene blir grå og små ting føles overveldende da vet jeg at jeg må ta grep.

Livsglede er som en muskel som må holdes ved like. Ellers forsvinner den. Til mer du gjør det som du liker, til mindre skal det til for at du kjenner entusiasme og glede over ting. Hvis du er av dem som aldri har forstått hva som menes med at «de små hverdagsgledene» er de største, så kan det være at du trenger å øve opp livsgledemuskelen din. 

Ikke tenk at du skal gjøre det du har lyst til når du er ferdig med det du har å gjøre. Du blir aldri ferdig. Nøkkelen er å få oversikt slik at du kan fordele ting du må, og ting du har lyst til, i riktige proporsjoner.

Nå skal jeg starte en ny 90-dagers syklus og jeg skal ha fokus på å gjøre noen av de tingen som jeg har forsømt og satt på vent.

Her er noen av dem:

  • Jeg har begynt på et lite kurs i meditasjon
  • Jeg skal komme i gang med yoga og trening igjen
  • Jeg skal prøve en del nye oppskrifter, spesielt  på vegetarmat
  • Jeg skal lære mer om essensielle oljer og lage mine egne blandinger
  • Jeg skal lage kjøkkenhage
  • Få orden/struktur i huset

Hva med deg? Hva har du satt på vent?

Jeg kommer til å legge ut litt om min prosess fremover så kanskje det kan motivere deg til å ta tak i noe du har forsømt? 

Det først jeg bruker å gjøre er å lage en liste hvor jeg tømmer alt som er i hode. Jeg skriver helt ukritisk alt jeg kommer på som burde vært gjort , ting som må gjøres, uferdige prosjekt og ideer. Så plukker jeg ut det som skal prioriteres helt i nærmeste fremtid. Resten lar jeg være på listen til jeg er klar til å plukke ut mer. 

 Jeg har godtatt at jeg er av den kreative typen og aldri kommer til å ha «alt på stell». Men på denne måten oppnår jeg en hvis orden i kaoset likevel.