Kom mai du skjønne milde!

livsstil vekt May 12, 2019

Nå er vi snart midt i festkledde mai og kalenderen er strødd med røde dager. Det er late fridager, 17 mai og konfirmasjoner over en lav sko. Så kommer sola og frister med en kaffikopp med noe til, og en øl på verandaen.

Nabolaget våkner liksom av dvalen, man henger over hagegjerdet og plutselig har man blitt invitert på ett eller annet.

De fleste av oss må bite i det sure eple og tilstå at vi ble for sene, i år igjen.

Da sommeren var på hell i fjor lovet vi dyrt og hellig at NESTE år, da skulle vi start å trene og spise sunt i januar og bikinikroppen skulle være på plass før sommeren startet.

Nå stirrer vi plutselig mai rett i hvitøye og den blir ikke god å komme forbi!
Ja hva gjør man da?

Har du lyst til å få mine beste råd for skadebegrensning?

  • Er det du som inviterer så prøv å ha et alternativ med bær og frukt. 
  • Er du hos andre se etter feks frukt og bær eller noe som er litt sunnere og spis det først så er du ikke slett så sulten når du begynner på kakene
  • Pass på at du ikke er utsultet når du ankommer selskapet
  • Ta en samtale med deg selv i forkant. Bestem deg for å ta tynne, små stykker av her, slik at du kan smake på flere.
  • Dropp den siste kaken som du spiser etter at du egentlig er stappet og som du blir kvalm av
  • Siden mye kaker og festmat ofte er tungtfordøyelig og gjør oss oppblåst og uvel, kan du ta noen bitre dråper (feks Bitterstern, eller Svenskedråper) i litt vann før måltiden.
  • Prøv å være flink og spise sunn og litt letter mat de dagene det ikke er fest.
  • Drikk nok vann slik at kroppen får litt hjelp til å rense, men ikke drikk noe særlig 20 min før og etter måltidet. Da vanner du ut fordøyelsesvæsken.
  • Tygg maten godt og gi deg god tid til å nyte. Gi deg når du kjenner at du er mett.
  • Få fart i systemet med å gå tur og bevege deg de dagene du kan