5 tips til å komme igang med en bedre livsstil

livsstil vektreduksjon May 11, 2017

Hvordan kommer man igang med en bedre livsstil som varer og ikke bare et skippertak eller en ny slanke kur som tar slutt og du er tilbake hvor du startet?

Hva er det som gjør at vi ikke gjør det vi så inderlig vet vi skal, og som vi har bestemt oss for?

Hva er det som skjer i mellom morgenen når du står opp og er superklar på hva du skal spise og hva du skal gjøre og kl. 15 når du er klar til å spise alt du kommer over?

Eller klokken ni på kvelden når du går igjennom alle skapene for å finne noe, ett eller annet å spise?

Det er som et monster som tar over hjernen, og mat og helst så søtt som mulig, er alt som står i hode.

Årsaken til at vi av og til kan føle at vi er to forskjellige personer til forskjellige tider på døgnet er ofte svingninger i blodsukkeret.

Med det samme vi har spist noe med mye raske karbohydrater føler vi oss helt på toppe en kort stund.

Så stuper blodsukkeret nedover og blir for lavt og kroppen skriker etter noe som kan få det opp igjen så raskt som mulig. Kroppen anser lavt blodsukker som en fare og skaper et sug etter raske karbohydrater som får blodsukkeret til å bli høyt igjen og du er klar for en ny runde i berg- og -dalbanen
De fleste kjører flere slike sykluser igjennom dagen.

Dersom du klarer å holde blodsukkeret jevnt vil du ha et mye bedre utgangspunkt til å gjennomføre det du har bestemt deg for.

Her kommer de 5 tipsene: 

  1. Start dagen med et måltid som holder blodsukkeret stabilt. Det viser seg at dersom du får dette første måltidet rett vil resten av dagen gå mye lettere.
  2. Spis en lunsj som metter med fett, proteiner og trege karbohydrater.
  3. Kartlegg når på dagen du opplever disse svingningene og hva du har spist i forkant.
  4. Få nok søvn. For lite søvn påvirker hormonene din og gjøre deg mer sulten og lettere gi ustabilt blodsukker.
  5. Ha alltid en liten pose med nøtter o.l. tilgjengelig slik at du kan spise det i stedet for noe mindre sunt.