5 grunner til at du ikke går ned i vekt.

kosthold vektreduksjon Apr 20, 2017

Har du prøvd kur etter kur og ender opp med samme resultat til slutt? Føler du at du er flink å trene og spiser lite, men vekten vil ikke rikke seg likevel? Da kan årsaken være en annen en du tror.

Nedenfor finner du de 5 vanligste årsakene til at du ikke går ned i vekt.

1. Ubalanse i blodsukkeret

Ubalanser i blodsukkeret kommer som oftest av for mye raske karbohydrater i kostholdet. Når blodsukkeret stiger på grunn av raske karbohydrater, stiger insulinet, som er et fettlagringshormon.

Når du spiser proteiner og spesielt fett, stiger nivået av glukagon, som er fettforbrenningshormon. Insulin og glukagon jobber i par, og virker som en av og på knapp for fettforbrenning.

Over tid vil for høyt insulinnivå kunne føre til insulinressistens, som igjen kan føre til diabetes. Et tegn på insulinressistens er at fettet samler seg spesielt rundt livet.

Symptomer på ustabilt blodsukker kan være:

  • Fort sulten
  • Irritabilitet
  • Hjernetåke
  • Lite energi
  • Humørsvingninger

Løsning: Alle måltid bør bestå av fett, protein og trege karbohydrater, som fiber og grønnsaker. Begrens raske karbohydrater.

2. Matintoleranse

Matintoleranse kan ha mange årsaker, og er ofte et resultat av flere. Det kan være mangel på fordøyelsesenzym, mangel på vitaminer og mineraler eller skader på slimhinnen i fordøyelskanalen.

De mest vanlige matvarene som flest reagerer på er melk, gluten, egg og soya. Mange blander sammen allergi og matintoleranse, som er to forskjellige ting. Ved allergi kommer som oftes en tydelig reaksjon, innen et par timer etter at du har inntatt det du reagerer på.

Matintoleranse kan komme to og tre dager etter at du har spist matvaren, og det kan være vanskelig å finne ut hva reaksjonen kommer av.

Symptomer på matintoleranse kan være:

  • Diare
  • Forstoppelse
  • Oppblåsthet
  • Sure oppstøt
  • Kløe og hudlidelser
  • Kviser og byller
  • Dårlig immunforsvar
  • Vektøkning
  • Hodepine
  • Tretthet

Løsning: Du kan enten prøve en eliminasjonsdiett, hvor du utelater visse matvarer en tid, for å så introdusere de igjen for å se etter reaksjoner. Du kan også ta en matintoleransetest.

3. Stress og for lite søvn og hvile

Stress er en mye viktigere faktor når det gjelder vekten en mange tror.

Stresshormon i kroppen fører til forhøyet insulinproduksjon, som stimulerer fettlagring. I tillegg fører stress til en “kjemp eller flykt” respons, som gjør at kroppen for eksempel nedprioriterer fordøyelsen, og tærer på muskelmassen.

Løsning: De fleste bør ha 7–8 timer søvn hver natt. Det er også viktig å lære seg å kjenne signalene som kroppen sender og ta hensyn til seg selv.

4. Forstoppelse

Forstoppelse kan komme av for eksempel stress, matintoleranse eller feil kosthold. Når du har forstoppelse er det ofte et tegn på flere prosesser i kroppen er for trege, som for eksempel forbrenningen.

I tillegg til at det ofte fører til smerter og oppblåsthet, kan man også få symptomer på forgiftning, fordi kroppen fortsetter å ta opp fra innholdet i tarmen. De fleste som har forstoppelse vil oppleve også vekten er stoppet opp.

Løsning: forstoppelse kan ha mange årsaker, men ofte kan for lite vann eller fiber være medvirkende årsaker. En annen ting som er mindre kjent, er at forstoppelse kan komme av for lite probiotiske bakterier.

Probiotiske bakterier kan tas som tillskudd, eller i form av fermenterte matvarer, som youghurt naturell eller kefir melk. C-vitamin, magnesium og noen urter kan også virke løsende.

5. Kunstig søtning

Mange tror at kunstig søtning som Aspartam og Sukralose, ikke påvirker vekten fordi det har lite kalorier. Dette viser seg å ikke være riktig.

Nyere forskning viser at det har en skadelig virkning på tarmbakteriene, som gjør at vi blir sultne og legger på oss. Dette gjør at mange typer lett produkt, som for eksempel lettbrus, virker mot sin hensikt.

Løsning: Kutt ut alt kunstig søtning og bruk litt honning, dadler eller naturlige alternativer, som kokosblomstsukker eller sukrin istedet.

Oppsummering: 

Det er alltid en årsak til at du ikke går ned i vekt. Enten er det en kroppslig ubalanse, eller det er noe feil med spisevanene dine. Årsaken til at kurer som oftes ikke virker på lang sikt, er at årsaken til at du legger på deg er individuell.

Løsningen er å finne ut hva som er roten til ditt problem, og gjøre endringer i forhold til det.